Al jaren gaat het verhaal in de rondte dat het op kort termijn over is met fysieke winkels, en dat consumenten enkel nog online gaan shoppen. Deels is dit waar. Het klopt dat de klant beter online kleding kan kopen. Dan kan diegene in de thuissituatie passen, dat is beter dan een krap pashokje, en tegelijk in de garderobe kijken naar combinaties. Maar of dit echt het einde van de detailhandel gaat worden is ook weer overdreven. Vooral omdat er mooie tussenoplossingen zijn zoals een online veiling.
Een tussenoplossing zoals een online shop die ook enkele vestigingen heeft waar de consument naartoe kan, bestaat al een geruime tijd. Ook dat soort zaken kampen met restanten zie zij zowel via de fysieke winkel alsmede online moeilijk kwijt kunnen. Iedere winkelier is bekend met balansen, achterin het magazijn kom je dan een restpartij tegen, je wil het dolgraag opruimen maar de vraag is hoe? De balansuitverkoop in januari loopt geen storm meer, wekenlang probeer je op te ruimen, om uiteindelijk het restantje weer naar het magazijn te brengen. Een goede oplossing is zo'n restant naar een online veiling brengen.
Je hoeft zelf geen reclame te maken. Het veilinghuis zorgt dat koopjesjagers en handelaren weten dat er restanten verkocht worden. Dus de potentiële klant is er. De expert, oftewel de veilingmeester, vraagt een bescheiden commissie en hierin is iedere online veiling transparant. Hierdoor gaat in feite een restpartij van de hand doen snel en vanzelf. In een dag, of middagje, ben je van je restpartij af en heb je weer ruimte in je magazijn voor handel wat in de mode en trendy is.
Ieder item is in principe via een online veiling te verkopen. Niet uitzonderlijk is een handelaar die de partij opkoopt een exporteur, en komt het zo in een ander land op de markt. Dus zit je met een restant in je magazijn wat je moeilijk via je winkel kan verkopen, benader een online veiling.